"Jesień, jesień, skarbów czas,
Kolorami woła nas!
Liście, żołędzie, kasztanów blask,
Wszystko wokół cieszy nas!"
W ostatnim czasie dzieci uczęszczające do świetlicy szkolnej poznawały zmiany zachodzące jesienią w przyrodzie. Przypominały sobie charakterystyczne cechy tej pory roku na podstawie opowiadań, wierszy, tablic demonstracyjnych, filmów edukacyjnych oraz własnych obserwacji i doświadczeń. Podczas zajęć dzieci słuchały piosenek o tematyce jesiennej oraz utworu A. Vivaldiego „Cztery pory roku – Jesień”. Uczestniczyły w spacerach wokół szkoły, podczas których obserwowały zmieniającą się przyrodę. W ramach działań plastycznych uczniowie wykonywali różnorodne prace inspirowane aktualną porą roku. Z wykonanych prac przygotowano gazetkę ścienną oraz wystawę, na której znalazły się także kompozycje wykonane z darów jesieni. Podczas zajęć dzieci poznały również wiele ciekawostek o grzybach i o cechach dobrego grzybiarza. Dzięki różnorodnym aktywnościom uczniowie utrwalili wiedzę o jesieni i rozwijali swoją wrażliwość na piękno przyrody.
W pierwszym tygodniu października w naszej szkole obchodziliśmy Tydzień Przeciwdziałania Przemocy. Głównym celem tego wydarzenia było zwiększenie świadomości na temat różnych form przemocy oraz promowanie postaw opartych na szacunku, empatii i bezpieczeństwie. Chcieliśmy, aby każde dziecko wiedziało, że nie musi godzić się na ośmieszanie, wykluczanie czy jakąkolwiek formę przemocy, a po pomoc może zwrócić się bez wstydu i obaw.
Podczas zajęć z wychowawcami, edukacji zdrowotnej i zajęć świetlicowych uczniowie rozmawiali o tym, jak budować dobre relacje, lepiej rozumieć emocje i reagować w trudnych sytuacjach. Obejrzeli przygotowaną prezentację, poznali sposoby przeciwdziałania przemocy oraz wzięli udział w konkursie na hasło promujące życzliwość i wzajemny szacunek. Na szkolnym korytarzu pojawiła się także gazetka „STOP PRZEMOCY” przypominająca, że każdy zasługuje na dobre traktowanie i zapewnienie poczucia bezpieczeństwa. W działania włączyli się wszyscy — uczniowie, dzieci z oddziałów przedszkolnych oraz nauczyciele. Wierzymy, że takie inicjatywy pomagają budować życzliwą i wspierającą atmosferę, w której każdy czuje się ważny i potrzebny. Ponadto w czwartek na szkolnym korytarzu pojawiła się „Skrzynka Pozytywnych Wiadomości”, do której uczniowie mogli wrzucać dobre słowa, komplementy i miłe życzenia dla kolegów, koleżanek i nauczycieli. W poniedziałek wiadomości trafiły do adresatów, wywołując uśmiechy i wiele ciepłych emocji. Tydzień zakończyliśmy w radosnej atmosferze — w piątek szkolne korytarze zamieniły się w przestrzeń wspólnej zabawy. Uczniowie grali w gry planszowe, spędzając czas razem i budując relacje oparte na współpracy, wzajemnym zaufaniu i przyjaźni.
To był tydzień pełen refleksji, rozmów, pozytywnych emocji i dobrych gestów. Wierzymy, że takie inicjatywy uczą, iż życzliwość ma moc, a nawet drobny uśmiech potrafi
zmienić bardzo wiele.
Nasza szkoła bierze udział w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „ALFABET LOGOPEDYCZNY”- EDYCJA 2025/2026
ZAŁOZENIA PROJEKTU:
Głównym celem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Alfabet Logopedyczny” jest dbanie o właściwą stymulację rozwoju mowy oraz wdrażanie profilaktyki logopedycznej. Projekt skierowany jest do dzieci w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym.
Realizacja projektu przewidziana jest od 01.09.2025 do 30.06.2026r. Projekt jest zgodny z założeniami Podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz wpisuje się w Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026: „Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce.”
CELE SZCZEGÓŁOWE PROJEKTU:
- podniesienie sprawności aparatu artykulacyjnego,
- usprawnianie aparatu oddechowego,
- poszerzanie słownictwa czynnego i biernego,
- ćwiczenie umiejętności rozumienia, uwagi słuchowej oraz koncentracji na wykonywanym zadaniu,
- rozwijanie słuchu fonematycznego, poczucia rytmu,
- podnoszenie sprawności w zakresie motoryki,
- doskonalenie percepcji i pamięci słuchowej, kształcenie wrażliwości
- słuchowej.








