W ostaniem dniu nauki, czyli 20 czerwca, uczniowie klas drugich mieli okazję uczestniczyć w dwugodzinnych zajęciach projektowych pod tytułem „Cztery pory roku”.
Tydzień wcześniej na zajęciach edukacji informatycznej uczniowie obu klas drugich odwiedzili pracownię komputerową, aby poznać jak działa drukarka 3D. Dowiedzieli się, że obsługa drukarki nie jest trudna. O wiele trudniejsze i pracochłonne jest przygotowanie projektu graficznego i przygotowanie go do wydruku przestrzennego. Zaskoczeniem dla dzieci był fakt, że wydruk trwa o wiele dłużej niż w normalnej drukarce. Wydruk maleńkiego kółeczka zajął kilkanaście minut. Podczas oczekiwania uczniowie oglądali gotowe wydruki figur geometrycznych i wykonywali ćwiczenia z wykorzystaniem wirtualnych puzzli dla ozobota. Wiele emocji wzbudziło wyjęcie tacy z gotowym, jeszcze ciepłym wydrukiem.
W czwartek 20 czerwca uczniowie z radością uczestniczyli w zajęciach projektowych, których celem było utrwalenie wiadomości zdobytych w bieżącym roku szkolnym z różnych edukacji (polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej, informatycznej i języka angielskiego). Zajęcia zorganizowano w innej niż na co dzień scenerii. W sali 18a na uczniów czekały przygotowane cztery stacje zadaniowe: Jesień, Wiosna, Lato i Zima. Każde stanowisko obsługiwała bardzo miła i uczynna asystentka – uczennica z klasy siódmej. Na każdej stacji przygotowano dla dzieci różnorodne zagadki, krzyżówki, puzzle, … oraz zadania wymagające umiejętności kodowania (programowanie robota, budowanie wirtualnej trasy dla ozobota, kodowanie obrazka na wirtualnej macie). Wszystkie ćwiczenie związane były z daną porą roku.
Uczniowie zostali podzieleni na cztery grupy: czerwoną, niebieską, zielona i żółtą. W losowaniu przydziału do grupy pomagał im robot Photon. Każdy uczestnik zajęć otrzymał karnet w odpowiednim kolorze. Po wykonaniu wszystkich zadań przy danej każdej stacji asystent przybijał dzieciom pieczątkę w ich karnetach. Aby ukończyć zajęcia i otrzymać nagrodę (zawieszkę w kształcie zwierzątka wydrukowaną na drukarce 3D) należało zebrać cztery pieczątki.
Na zakończenie uczniowie sprawdzili swoją znajomość słówek z języka angielskiego podczas zabawy w koło fortuny z robotem Photonem.
Przez całe zajęcia dzieci były wyjątkowo zaangażowane. Wspaniale współpracowały w grupach dzieląc się zadaniami i pomagając sobie nawzajem. Wykazały się też wieloma umiejętnościami i wiedzą. Podczas takiej nauki-zabawy na twarzach dzieci często gościł uśmiech, a czas upływał wyjątkowo szybko. Do domu dzieci zabrały wypełnione pieczątkami karneciki i zwierzaczki-zawieszki.
Takie zakończenie całorocznych zajęć pozostawi wszystkim miłe wspomnienia. Również asystentom-uczniom klasy siódmej, którzy odkryli swoje nowe predyspozycje (o których chyba nawet nie wiedzieli) i docenili trud pracy nauczycieli. Wspaniale opiekowali się dziećmi, tworząc przyjazną atmosferę i z profesjonalizmem przeprowadzali je przez meandry zagadek. Wyczuwając ich pozytywne nastawienie młodsi uczniowie odnosili się do asystentów z szacunkiem. To była również wspaniała lekcja wychowawcza dla małych i dużych uczniów.
Zajęcia projektowe zostały przygotowane przez zespół nauczycieli uczących w klasach drugich z założeniem wykorzystania szkolnych zasobów Laboratorium Przyszłości.
Jak działa drukarka 3D
Zajecia projektowe czas zacząć
Jesień
Zima
Wiosna
Lata
Zakończenie zajęć
Asystenci