koordynatorzy programu
od roku 2014/2015 - mgr Dominika Lisek
w roku szkolnym 2017/2018 - mgr Beata Kot
Mydłem, pod bieżącą, ciepłą wodą, przez 30 sekund. To najkrótsza instrukcja mycia rąk. Specjaliści przypominają, że wystarczy, że podamy rękę choremu lub dotkniemy przedmiotu, którego dotykała taka osoba, a groźny wirus już jest u nas. Dotyczy to przeziębień, dotyczy to gryp żołądkowych. Szczególnie teraz, jesienią, gdy obok nas co druga osoba kaszle, kicha i wyciera nos.
Brudne dłonie są źródłem prawie 90 proc. chorób i zakażeń, dlatego szkolne Koło Biologiczne postanowiło przypomnieć, że od właściwej higieny dłoni może zależeć nasze zdrowie. Podczas przerw członkowie koła uczyli kolegów mycia rąk zgodnie z wcześniej przygotowaną instrukcją.
"Kiedy rączki czyste całe,
świeży oddech, ząbki białe,
włosy często szczotkę widzą,
wtedy dzieci się nie wstydzą"
We wrześniu i październiku zostały podjęte działania w ramach projektu „Szkoła Promująca Zdrowie” pod hasłem „Higiena osobista, miejsca pracy i wypoczynku”. Co działo się w poszczególnych klasach szkoły podstawowej?
Klasa IA skoncentrowała się na zadaniach dotyczących schludnego wyglądu i odpowiedniego ubierania się w zależności od pogody oraz estetycznego miejsca wypoczynku.
Klasa Ib zajęcia dotyczące promowania zdrowego stylu życia rozpoczęła od zapoznania się z treścią wiersza Janiny Golczowej ,,Tak czy nie?”, który zainspirował ich do burzliwej dyskusji. Dzieci chętnie wypowiadały się na tematy związane z przestrzeganiem przez nie zasad higieny osobistej, utrzymaniem porządku w miejscu pracy i wypoczynku oraz zakładaniem odpowiedniej odzieży stosownie do pogody. Ponadto pierwszaki wykonały plakat zachęcający do prowadzenia zdrowego stylu życia.
Uczniowie klasy 2a wysłuchali, czytanego przez nauczyciela, fragmentu książki Marii Kownackiej „Kukuryku na ręczniku”. Wspólnie omówili wygląd bohaterów lektury oraz ocenili ich postępowanie. Następnie, używając różnych technik malarskich, przedstawili ich portrety. Ponadto słuchali zagadek związanych z higieną osobistą. Rozwiązania wpisali w kontur krzyżówki i otrzymali hasło zadania - higiena. Razem z wychowawcą przygotowali też gazetkę zachęcającą do dbania o czystość.
Z kolei uczniowie klasy 2b w formie plakatu podsumowali swoje wiadomości dotyczące higieny osobistej, estetyki miejsca pracy i higienicznego wypoczynku. Praca w grupach skupiła się wokół następujących zagadnień: Pamiętam o myciu rąk, Dbam o czystość, Dbam o zęby, Ubieram się stosownie do pogody, Odżywiam się zdrowo, Dbam o aktywny wypoczynek, Dbam o sen.
W klasie 3 uczniowie wraz z wychowawcą rozmawiali o higienie osobistej oraz higienie jamy ustnej. Dzieci wykonały mapę skojarzeń wzbogaconą rysunkami przyborów toaletowych. Zgromadziły różne części garderoby łącząc je w stroje odpowiednie do pogody.
Klasę 4 odwiedziła szkolna pielęgniarka, która opowiedziała o tym, jak ważne jest codzienne szczotkowanie zębów, a także higiena całego ciała. Po zakończeniu krótkiego wykładu, pani pielęgniarka chętnie odpowiadała na pytania uczniów.
Uczniowie klasy piątej z dużym zaangażowaniem rozwiązywali quiz i zagadki na temat higieny osobistej.
O higienie rozmawiali też szóstoklasiści, którzy wykazali się dużą wiedzą w tym zakresie.
Wszystkie działania odbywały się pod czujnym okiem wychowawczyń, które wspierają kształtowanie właściwych nawyków higienicznych.
Lp. |
ZADANIA/FORMA REALIZACJI |
TERMIN REALIZACJI |
OSOBY ODPOWIEDZIALNE |
1. |
Higiena osobista, miejsce pracy i wypoczynku (dbałość o czystość ciała i estetyczny wygląd, ubieranie się odpowiednie do pogody). |
wrzesień |
wychowawcy pogadanka na godzinie wychowawczej |
2. |
Higiena jamy ustnej (znaczenie dbałość o zęby). |
październik |
pielęgniarka szkolna |
3. |
Higiena i estetyka przyrządzania i spożywania posiłków. |
listopad |
wychowawcy pogadanka na godzinie wychowawczej |
4. |
Rekreacja (znaczenie ruchu na świeżym powietrzu, hartujemy nasze ciało, dbamy o kręgosłup). |
grudzień |
wychowawcy pogadanka na godzinie wychowawczej |
5. |
Zabawa noworoczna pod hasłem „Na balu u Królowej Zimy są owoce i jarzyny”
|
styczeń- luty |
nauczyciele nauczania zintegrowanego i oddział przedszkolny |
6. |
Prelekcje zaproszonych gości : - ,, zdrowie naszych zębów’’(stomatolog), - ,,skóra pod lupą”(dermatolog), |
marzec-maj |
|
7. |
Prelekcja dla rodziców podczas spotkania wywiadowczego na temat: - choroby skóry itp. (dermatolog lub onkolog). |
kwiecień |
|
8. |
Szkolna akcja ,,Tydzień Zdrowia |
luty- marzec |
wszyscy nauczyciele |
9. |
Konferencja dla nauczycieli „Zdrowie psychiczne, społeczne i duchowe” |
maj |
pedagog |
10. |
Przygotowanie Dnia Zdrowia dla uczniów |
czerwiec |
wszyscy nauczyciele, obsługa, pielęgniarka szkolna |
11. |
Nauczanie Jana Pawła II nt. zdrowego stylu życia. |
cały rok szkolny |
Ks. Andrzej Bąk Danuta Małucha |
12. |
Szkolny konkurs na najładniejszą salę lekcyjną. |
cały rok szkolny |
Małgorzata Pach Beata Kot Marta Sobczak-Piętoń |
13. |
Udział w pozaszkolnych konkursach promujących zdrowe żywienie. |
cały rok szkolny |
koordynator |
14. |
Prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych: · piłka nożna, siatkówka · koszykówka, tenis stołowy · piłka ręczna, pływanie · zabawy i gry · fitness |
cały rok szkolny |
nauczyciele wychowania fizycznego |
15. |
Realizacja programu prozdrowotnego dla klas I-III PG: „Trzymaj formę” , „Żyj smacznie i zdrowo”, „Europejski Kodeks Walki z Rakiem” , „Skóra pod lupą” oraz Transplantacja. |
cały rok szkolny |
koordynator |
16. |
Przygotowanie klasowych gazetek ściennych dot. prawidłowego żywienia i higieny. |
cały rok szkolny |
wychowawcy |
17. |
Wierszyki, Quizy dotyczące zdrowej żywności. |
cały rok szkolny |
Halina Ryś |