„Z kulturą mi do twarzy" to ogólnopolski projekt edukacyjny, który powstał na bazie aktualnej Podstawy Programowej oraz realizuje tegoroczny kierunek polityki oświatowej: wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.
I. Opis zasadności wprowadzenia projektu.
W każdym aspekcie ludzkiego życia człowiek spotyka się z analizą kultury. Kulturę można określić jako ogół wytworów ludzi, zarówno materialnych, jak i niematerialnych: duchowych, symbolicznych, takich jak wzory myślenia i zachowania. Kultura jest ukazana w szerokim zakresie, poprzez wspomaganie wychowawczej roli rodziny, po wychowanie do wartości, zaangażowanie społeczne, wprowadzenie edukacji patriotycznej, poznawanie polskiej kultury.
Dlatego, aby budować te wartości kulturalne od najmłodszych lat od października 2022 r. wprowadzamy w naszej szkole program autorstwa Pauliny Marcysiak (pomysłodawczyni, koordynatorka), Magdaleny Wojdan (współautorka), Mariusza Berkowskiego (współautor) oraz Agnieszki Raźnej – Kubiak (współautorka).
II. Cele projektu.
Cele ogólne:
- promowanie kultury wysokiej, wrażliwości na piękno
- rozwijanie poczucia estetyki poprzez kontakt ze sztuką
- współpraca z placówkami kulturalnymi i środowiskiem lokalnym
- wychowanie w duchu wartości, takich jak: dobro, piękno, altruizm, patriotyzm
- kształtowanie empatii i szacunku wobec osób starszych i niepełnosprawnych
- kształtowanie poczucia przynależności do kraju, regionu, zapoznanie z ich tradycjami i historią w sposób dostępny dziecku
- zapoznanie z normami i zasadami życia społecznego oraz ich przestrzeganie
- współpraca z rodzicami, włączanie ich do aktywnych działań na rzecz placówki.
III. Zasady projektu.
Projekt odbywać się będzie od 4 października 2022– 23 czerwca 2023. Zajęcia odbywać się będą na terenie placówki, po uprzednim poinformowaniu dyrektora przedszkola.
IV. Projekt składać się będzie z czterech MODUŁÓW:
|
TEMATYKA |
Moduł 1 |
W krainie muz. |
Moduł 2 |
Tu jest moje miejsce. |
Moduł 3 |
Kocham, lubię, szanuję. |
Moduł 4 |
Kultury świata. |
Szczegółowy opis zadań wykonywanych w obrębie poszczególnych modułów wraz z krótką notatka i fotorelacją zamieszczany będzie na stronie szkoły. W każdym z modułów nauczyciel wraz z dziećmi zrealizuje po pięć zadań. A na koniec wyśle formularz ze sprawozdaniem.
V. Spodziewane efekty
Wykształcenie umiejętności uważnego i świadomego postrzegania otaczającego świata. Nabycie pozytywnego nastawienia do otoczenia oraz wykształcenie postawy gotowości do jego ratowania. Wykształcenie umiejętności współdziałania w grupie. Dokumentowanie i opracowywanie wyników. Nabywanie umiejętności pracy w grupie. Wspieranie dziecięcej wyobraźni oraz kreatywności. Podniesienie poziomu kultury osobistej. Podniesienie jakości pracy placówki oraz poszerzenie działań dydaktycznych i wychowawczych.
KORZYŚCI DLA UCZESTNIKÓW, KORZYŚCI Z UDZIAŁU DLA PLACÓWKI:
- Wprowadzanie dzieci w świat wartości, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi dzieci;
- Formowanie u dzieci poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób;
- Ukierunkowanie dzieci ku wartościom.